Automekaanikko

Autopalatsin kautta Suomen kaduille

Suomen ensimmäisen varsinaisen autokaupan perusti Sergei Nikolajeff Jr. Hän rakennutti valtavan ”autopalatsin”, johon keskitti toimintansa. Talossa oli niin varastoja kuin huoltamoita ja autot siirrettiin kätevästi kerroksesta toiseen Suomen ensimmäisellä autohissillä. Suuri osa 1900-luvun alulla Suomeen saapuneista autoista päätyi kadulle autopalatsin kautta. Nikolajeffin autokaupan korjaustoimet siirtyivät myöhemmin Strömbergintielle Pitäjänmäkeen, johon perustettiin vuonna 1952 valmistunut ”autoklinikka”. Korjaamo oli edistyksellinen ja moderni, ja toimi korjauspisteenä aina vuoteen 1978, jolloin firma lopetti toimintansa.

Toinen merkittävä autokorjaamo sijaitsi myös Pitäjänmäellä, jonne Oy Stockmann Ab rakennutti massiivisen autokorjaamon varmistettuaan jälleenmyyntisopimuksen Fordin kanssa. Korjaamo oli mitoiltaan, varusteiltaan ja ennen kaikkea tilajärjestelyiltään ajan muita korjaamoja huomattavasti edistyneempi. Sen korjaamohalli oli yli sata metriä pitkä ja valoisa, mikä varmisti korjaus- ja huoltotöiden mallikkaan sujumisen.

Vastavalmistunut Sergei Nikolajeff Jr:n autopalatsi. Kuvaja: Eric Sundström 1913. Helsingin kaupunginmuseo.
Oy Nikolajeff Ab automyymälä. Kuvaaja: Olof Sundström 1930. Helsingin kaupunginmuseo.

Automekaanikon arkipävästä löytyy haasteita

Automekaanikko Antti Jormanainen tykkää haasteista seka ajatusta vaativista töistä. Katso videolta millainen on automekaanikon työpäivä. Automekaanikoksi pääse opiskelemalla autoalan perustutkinnon.

Ajattelevia autoja ja virtuaalipiilolinssejä


Autot kehittyvät jatkuvasti, ja sen seurauksena myös korjaustarpeet ja automekaanikkojen taitovaatimukset muuttuvat. Sähkömoottorien yleistyminen muuttaa jo pelikenttää tuntuvasti, sillä sähkömoottorien korjaaminen poikkeaa polttomoottorien korjaamisesta. Tulevaisuudessa on mahdollista, että autolla on jatkuva kontakti korjaamoon, jossa mekaanikko voi seurata eri autojen tietoja ja tätä kautta varmistaa turvallisen ja mukavan ajokokemuksen asiakkaille. On myös mahdollista, että osa korjaustöistä voidaan jopa suorittaa etätyönä.

Uusi teknologia voi myös luoda uusia työkaluja mekaanikoille. Virtuaalipiilolinssien avulla mekaanikko voi saada dataa reaaliajassa ja tutkia autosta alueita, joihin ei tavallisesti pääsisi käsiksi. Selviytyäkseen vaativista haasteista tulevaisuuden automekaanikon tulee olla kivenkova ammattilainen.

Lähteet

Autoalan keskusliitto: Kavalkaadi suomalaiseen autoiluun
Kansallisbiografia: Sergei Nikolajeff Jr.
Kansalaismuisti: Pitäjänmäki muistelee
Päivän Lehti: Sähköautot yleistyvät – katoavatko autoalan perinteiset työpaikat?
Helsingin kaupunginmuseo

 

 

Jaa kaverille

#ammattiosaaja
Etusivulle