Bilmekaniker

Till Finlands gator via bilpalatset

Finlands första egentliga bilaffär grundades av Sergei Nikolajeff Jr. Han uppförde ett enormt ”bilpalats”, vart han centrerade sin verksamhet. Byggnaden hade både garage och verkstad i olika våningar och bilarna flyttades smidigt från en våning till en annan med hjälp av Finlands första bilhiss. En stor del av bilarna som anlände till Finland i början av 1900-talet hittade sina ägare via bilpalatset. Nikolajeffs bilaffärs reparationsverksamhet flyttades senare till Strömbergsgatan i Sockenbacka, dit det byggdes en ”bilklinik” år 1952. Verkstaden var modern och fungerade som verkstad ända till 1978, då bolaget avslutade sin verksamhet.

En annan anmärkningsvärd verkstad befann även den i Sockenbacka, dit Oy Stockmann Ab byggde en massiv bilverkstad, efter att ha försäkrat sig återförsäljningsrättigheter för Fords bilar. Verkstaden var till storlek, utrustning och bottenplan markant före sin tid. Verkstadshallen var över 100 meter lång och väl belyst vilket försäkrade att reparationsarbetena gick till med galans.

Sergei Nikolajeff Jr:s bilpalats. Fotograf: Eric Sundström 1913. Helsingfors stadsmuseum.
Oy Nikolajeff Ab:s bilaffär. Fotograf: Olof Sundström 1930. Helsingin stadsmuseum.

En bilmekanikers vardag är full av utmaningar

Bilmekanikern Antti Jormanainen tycker om utmaningar och arbete där han tvingas fundera fram lösningar. Se på videon och hör hur en bilmekanikers arbetsdag kan se ut!

Tänkande bilar och VR-kontaktlinser

Bilar utvecklas konstant, och till följd av detta har även reparationsbehoven och bilmekanikernas skicklighetsbehov utvecklats. Allt fler bilar med elmotorer ändrar redan spelplanen markant, eftersom underhåll av en elmotor skiljer sig från liknande ingrepp på en förbränningsmotor. I Framtiden är det även möjligt att bilar har konstant kontakt med verkstaden, mekanikern kan följa med bilens behov i realtid och reagera på potentiella risken samt även utföra en del av arbetet från distans. Genom detta kan mekanikern garantera en säker och bekväm körupplevelse för kunden.

Ny teknologi kan även skapa nya verktyg för mekanikern. Med hjälp av VR-kontaktlinser kan mekaniker få data och information i realtid medan hen mekar, och även se delar av bilen som vanligen vore oåtkomliga. För att klara sig genom dessa krävande utmaningar måste framtidens bilmekaniker ha en stenhård yrkeskompetens.

Källor

Autoalan keskusliitto: Kavalkaadi suomalaiseen autoiluun
Finlands nationalbiografi: Sergei Nikolajeff Jr.
Kansalaismuisti: Pitäjänmäki muistelee
Päivän Lehti: Sähköautot yleistyvät – katoavatko autoalan perinteiset työpaikat?
Helsingfors stadsmuseum

 

 

Jaa kaverille

#ammattiosaaja
Etusivulle