Flygplansmekaniker

Montör – 1920-talets flygplansmekaniker

Aero O/Y, d.v.s. nuvarande Finnair Abp, inledde lufttrafiken 1923 då bolaget fick sitt första Junkers-plan av korrugerad plåt. Då fanns det inga egentliga flygplansmekaniker i Finland, utan dåvarande Finlands flygvapen (senare Flygvapnet) var den enda instans som utbildade montörer. Flygplansdelarna hade andra namn än de har idag. Till exempel hette varmluftsballongen ”aerostat” och propellern kallades ”luftskruv”.

Under luftfartens pionjärtider på 1920- och 1930-talen måste piloterna, eller aviatörerna som de kallades då, först lära sig om flygplansteknik för att de ens kunde drömma om att få flyga. Aeros första Junkers F 13 K-SALA "Regenpfeifer" (ljungpipare på svenska) anlände i Finland i mars 1924. Med planet anlände tyskar för att hjälpa Aero att inleda flygtrafiken. Invigningsflygningen gjordes till Tallinn den 20 mars 1924, och några månader senare inledde Aero trafiken på rutten Helsingfors–Stockholm–Helsingfors. Aero hade inte ännu några egna mekaniker, utan bolaget försökte locka män som utbildats av Flygvapnet att komma över till den civila luftfarten, liksom även piloter.

Aero O/Y:s Junkers F 13 underhålls i Skällarns flygplansskydd 1.11.1932. På bilden mekanikerna Aarne Niinivaara, Armas Melanen och Vilho Saarisalo samt chef Karl-Oskar Fagerström. © Finnair Abp:s arkiv
Män i arbete. © Viljo Aaltio
Aero O/Y:s Junkers F 13 i augusti 1929 på rundflygning av Finland. © Finlands Flygmuseum
Aero O/Y:s mekaniker Eino Hyvönen samt piloterna Rudolf Gottschalk och Mainio Raunio 1930. Junkers F-13 OH-ALI gjorde postflygningar nattetid på rutten Helsingfors–Stockholm–Köpenhamn. © Finlands Flygmuseum

Som första mekaniker hade man accepterat unga män med en bakgrund som allt mellan filare och bilmekaniker till dem som studerat på tekniska institut. I årsskiftet 1922–1923 ordnades äntligen den första mekanikerkursen i Sandhamn under namnet ”montörskola”, och i mitten av juni 1923 inleddes verksamheten vid Flygvapnets Mekanikerskola under Flygbataljonen. Rekrytutbildningen räckte ett par månader och gavs vid Viborgs II flygavdelning. Senare ordnades kurserna av luftfartsinstitutet som grundats av Aero och som inledde sin verksamhet 1964.

Dagens flygplansmekaniker

Suvi Heikkinen, som har avlagt grundexamen i flygplansmekanik, arbetar som flygplansmekaniker hos Patria i Kuorevesi. På videon berättar Suvi om hurdant arbetet egentligen är.

Nya slags plan och smartteknologi

 NYA SLAGS PLAN?

År 2050 kommer ZEHST-överljudsplanet att flyga från Paris till Tokio i under tre timmar och gå på biobränsle. År 2070 kan man flyga med passagerarplanet Progress Eagle som har plats för 800 passagerare, är helt utsläppsfritt och har självreparerande vingar.

SMARTTEKNOLOGI

I och med smartteknologi blir det lättare och snabbare att kontrollera planen. Mängden digitalteknik och avionik, d.v.s. flygelektronik, ökar. Luftfartsbranschen måste hela tiden hållas i utvecklingens spets. Nya slags flygplanstyper medför sina egna utmaningar för branschen, och leder till ett behov av fortlöpande utbildning.

TEKNOLOGIN ERSÄTTER INTE MÄNNISKAN

Fastän teknologin utvecklats förblir fysikens lagar de samma. Den hela tiden pågående digitaliseringen har medfört sina egna riskfaktorer för luftfarten. Trots att teknologin utvecklas behöver planen fortfarande även mekanik för att trygga flygsäkerheten.

Källor

Ismo Tervonen, Finnair Oyj
Lauri Leppänen: Helsingin pitäjän vuosikirja, 1964
7 aviation experts predict the future of flight, Business Insider, 13.7.2016
Timeline into the future of aviation, BBC Future, 10.6.2015
finna.fi

 

 

Jaa kaverille

#ammattiosaaja
Etusivulle