Textilsömmare

Finskt mode dikterades av tvång

Den finska klädbranschen föddes under 1800-talet, då det grundades flera vävningsskolor i Finland, främst genom olika kvinnoföreningar. Målet var att garantera ett yrke och finansiell självständighet för kvinnor. Under 1800-talets slut lärdes även sömnad ut i skolorna. Under 1900-talets början fanns det redan över hundra skolor, och många av dessa finns ännu kvar i något format. Finsk handkunnighet har alltså gamla traditioner.

Under krigs- och nödtiderna tvingades den finländska klädbranschen till flexibilitet, textilerna var ransonerade precis som mång andra varor. Detta bidrog till att moder dikterades av tvång; samma kläder måste ha flera användningssyften. Ransonering avslutades först år 1949.

Efter kriget blommade modet i västvärlden. Olika trender tog sig även till Finland. Franska designern Christian Dior lanseradesin ”New look” i slutet av 1940-talet. Dior var inte nertyngd av samma textilbrist som till exempel engelska designers, och franskt mode blev världens ledande stil. Senare har modebranschens storstäder; London, Milan och New York tävlat om platsen som modevärldens mittpunkt.

Skräddare Dominis arbetsrum. 1958. Villmanstrands museum.

Till New York via yrkesskolan

Juulia Peuhkuri studerade till textilsömmerska vid yrkesskolan och jobbar nu med att designa brudklänningar i New York.

Till textilsömmare studerar man sig genom att avlägga en grundexamen i textil- och modebranschen.

Nya material och verktyg för kläddesignern

Klädbranschen har upplevt stora förändringar under de senaste åren, och även framtiden lovar mycket nytt. Produktionen har flyttats till länder där kostnaderna är lägre, vilket har gjort kläder billigare för konsumenter. En modern konsument värderar dock ekologiska aspekter och hållbar utveckling. Det är möjligt att allt fler av kunderna stöder ansvarsfull kläddesign och produktionskedjor baserade på återvinning.

Ny teknologi gör det allt lättare för kläddesignern att ta fram sina produkter på marknaden, och även använda alldeles nya material. Till exempel med hjälp av 3D-skrivare kan designern använda material i kläder som inte tidigare var möjligt. Att forma de egna idéerna kommer att vara allt enklare med hjälp av nya verktyg. Förutom kunnande inom den egna branschen är det livsviktigt för framtidens kläddesigner med synlighet och att föra fram sin egna ideologi. Att skapa sin egna brand blir allt mera viktigt, och att via detta skilja sig från mängden.

Källor

Yle.fi: Aikamatka arkeen - pukeutuminen
Yle.fi: Puuvilla loppuu – vaateteollisuuden on nyt pakko keksiä uusia vaihtoehtoja tilalle
Darja Heikkilä: Käsityön ammatillinen opetus Suomessa 1700-luvusta nykypäiviin
Elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskus: Tevallako tulevaisuuteen?

 

 

Jaa kaverille

#ammattiosaaja
Etusivulle